reklama

Rovná sa 12 mŕtvych 12-tim mŕtvym?

Chladná matematika cynika? Nie. Skôr ako sa stihnete pohoršiť, uvedomte si, že za tých päť sekúnd, čo prečítate túto vetu, zomrie vo svete jedno dieťa od hladu. Ak vás teraz na ďalších päť sekúnd zamrazilo, zomrelo ďalšie. A ďalšie... Denne zomrie od hladu viac ako 25 000 ľudí - čiže každé tri a pol sekundy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

To je snáď taký najvypuklejší príklad, ktorý sa takpovediac dobre "predáva". Na stránke www.worldometers.info sa však napríklad dozvieme, že takmer jeden a pol miliardy ľudí na svete má nadváhu alebo je obéznych...
To, čo sa stalo neďaleko Polomky je hrozné a predovšetkým, patrí to do často používanej kategórie "zbytočná smrť". Ale nie sú zbytočnými aj tie vzdialené a neosobné? Alebo sa stali už takpovediac stereotypnými?
Matematicky povedané, rovná sa smrť jedného človeka smrti druhého?
Myslím si, že áno. Je takisto smutná, zlá a podobne. (Môže byť smrť vôbec dobrá?) Ale realita mi prináša pocit, že "tam ďaleko" sú to len čísla a až tu (ktovie aká je tá pomyselná nadkritická vzdialenost?) to začínajú byť ľudia. Ľudia, ktorých poznáme, ktorí sú niekomu blízki, majú svoje rodiny a priateľov... (Ale veď presne také isté je to aj "tam"!) Nie som si celkom istý, čo si mám o tom myslieť. A nechcem ani naivne (?) tvrdiť, že teraz sa má "niečo" zmeniť... Je to len moja úvaha, otázka na ktorú nemám jasnú odpoveď.
A ktovie, či má vlastne niekto právo toto súdiť? Je zbytočná smrť vraha taká istá ako smrť slušného človeka? Áno, ja si myslím, že áno. Ale napríklad - a nepríde mi to v protiklade - súhlasím s názorom, že trest smrti môže byť účinným prostriedkom na dosiahnutie spravodlivosti. To už však je trošku o inom.
Rovná sa teda 12 mŕtvych v autobuse v Polomke 12-tim mŕtvym, ktorí zomreli (zomierajú a budú zomierať) vo svete od hladu, nedostatku nezávadnej pitnej vody alebo následkami liečiteľných chorôb?
Možno som to nebol schopný vyjadriť presne, ale určite nejde o nejaký chladný kalkul - skôr by ma zaujímal aj váš názor na túto otázku.

P.S.: Niektoré z tých nám bežne ukrytých príbehov budú predstavené 1.-4. apríla prostredníctvom rôznych dokumentárnych filmov aj na festivale Jeden svet v Prievidzi .

Matej Sýkora

Matej Sýkora

Bloger 
  • Počet článkov:  160
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu