reklama

Camp Monroe, NY, USA + my

Keď napíšem, že som učiteľom počítačov v Amerike, tak mi neuveríte. Fakt, že to je v detskom tábore to trošku vysvetľuje. A keďže som skôr správca počítačovej učebne, znie to už celkom reálne. (Mohol by som sa rozpisovať, prečo sa moja pozícia tak zvrhla, ale odpoveď spočíva v dvoch jednoduchých konštatovaniach: deti sú na počítačoch 55 minút za týždeň a jediné, čo ich zaujíma je Facebook. Aj keď, aby som bol spravodlivý, tých mladších občas aj maily – ešte si spomenú na svojich rodičov.)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Poďme však na topekne poporiadku. Ešte minulý rok sme sa s mojou sestrou zaujímalio možnosť stráviť prázdniny v nejakej anglicky hovoriacej krajine. Noa v USA sú cez leto veľmi populárne rôzne detské tábory, do ktorýchagentúry zháňajú potrebnú staff. Väčšinou však tieto ponuky platia prevysokoškolákov, takže sme to skúsili cez dobrého známeho našich rodičov, ktorýdo jedného takého kempu išiel asi tak pred 10 rokmi a prakticky odvtedypre kemp pracuje (okrem toho že zostal v Amerike).

Ozval sa koncomjúna.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Že on bude celéleto pracovať v kempe a sťahuje sa tam aj s rodinou. Vypadlamu babysitterka pre 3-ročnú dcéru, či nemá moja sestra záujem... Navyšemá praktickú výhodu – vie po slovensky a oni chcú niečo naučiť aj malúSheeru. (Onedlho príde zo Slovenska babka s dedkom.)

Ako to už býva,slovo dalo slovo... Ja som bol vlastne sprievodca na cestu, ale našla sa práca aj pre mňa – predávať cukríky a zmrzlinu v kantýne.

Víza, letenky,poistenie a ide sa. Takže sme sa narýchlo rozhodli ísť – lepšie povedané,moja sestra sa rozhodla a ja som nepovedal nie.

2. júla smeleteli (Budapešť - Londýn - JFK, New York City, USA).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Príchod do „veľkejAmeriky“ nie je nič výnimočné. Viem si predstaviť, že pred takými 50-timi rokmito bolo úplne o inom, ale dnes už je svet taký maličký a preplnený informáciami...

Prileteli smevečer a postupne sme začali zisťovať, do čoho sme sa vlastne pustili.

V Amerikecez leto chodia deti niekedy aj na celé prázdniny(?!) do táborov. Len v okolí20 míľ je ich niekoľko - viem to preto, že robia medzi sebou turnaje v rôznychšportoch. Ten, v ktorom sme my, Camp Monroe, je okrem iného židovskýa z môjho pohľadu zameraný predovšetkým na šport a aktívne trávenievoľného času.

Špecialitou kempuje All-Stars program, v ktorom deti získavajú na jednotlivých aktivitáchhviezdičky za splnenie určených úloh. Povedzme si rovno, hlavne tí starší tomajú trošku „na háku“. Ale koniec-koncov, nie je to až také dôležité...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Štýlové súšpeciálne zamerané dni - veľká oslava plná pruhov a hviezdičiek bola naDeň nezávislosti, či teamové súťaže a hry cez Indiánsky deň (prevleky aj všetkobolo vymakané, len čo sa v skutočnosti s Indiánmi stalo...).

Program je pestrýa myslím, že pre deti atraktívny. Mimochodom, celé leto v kempe stojícez 7000 dolárov, takže má byť prečo.

To, že kemp ježidovský z môjho pohľadu vlastne nič neovplyvňuje - okrem oslavovaniašabatu od piatku večera do soboty večera. V tom čase Židia dodržiavajúcelkom prísne pravidlá, napríklad nepoužívajú elektronické prístrojea vôbec nepracujú. Aj keď, tých ortodoxných je tu len niekoľko... O tomtofenoméne snáď niekedy na budúce.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z môjho pohľadusú deti celkom slušné, možno aj v tom sa prejavuje náboženstvo a hlavne silnáosobnosť riaditeľa a duchovného otca kempu Stanleyho (ako to mám napísať?).

Camp Monroefunguje na báze striedania aktivít v rámci skupín, ktoré sú rozdelenépodľa ubytovania. Okrem toho je denný program rozdelený zvlášť pre juniorova zvlášť pre seniorov. (Niekedy je ťažké rozlíšiť, kto je kto a kto čo môže.) Vovšeobecnosti sú tu decká, okrem 5 kemperov z Francúzska, všetko Američania,vo veku asi tak od 10 do 18 rokov.

O každú skupinudetí sa starajú councelori, väčšinou Američania a Briti - tí sú s deťmiprakticky stále. No a na jednotlivých aktivitách sú inštruktori.Okrem toho je tu „klasická“ staff v kuchyni, Češka Jana a Francúzka Aurelie,ktoré čistia kúpeľne a ďalší... V kuchyni okrem svojského kuchára Gilataz Gruzínska, žijúceho v Izraeli a cez leto v USA,pracujú len Poliaci a myslím, že jeden chalan z Moldavska. Ďalšousamostatnou skupinou sú čašníčky a čašníci. No a samozrejme rôzni „členoviarodiny“ (tak to Stanley nazýva) a ďalší zaslúžilí obyvatelia kempu.Pravdupovediac, niekedy to vyzerá, že ich je tu príliš veľa na príliš málo roboty. Pri vymenovávaní obyvateľov kempu nesmiem zabudnúť na „Mamy kempu“ – sú tri,ale len Nettie, pôsobí na mňa tak monumentálne... Tak, ako má správna mama kempu pôsobiť. Má asi tak 90 rokov, v kempe je 48.leto a údajne sa celý rok pripravuje na to, aby bola do kempu fit.Ak by som chcel byť poetický, spomenul by som aj zvieracích obyvateľov kempu,ktorých je tu požehnane... (Na aktivite „Príroda“, ale aj tých voľne žijúcich.)

Inak prostredieje tu veľmi pekné, rád by som to niekedy ilustroval aj fotkami, len foťák ma sestra...

Aby som sa vrátilspäť k nám. Moja sestra mala teda „po slovensky“ babysitovať 3-ročné dieťaa ja som mal pracovať v kantýne. V konečnom dôsledku to takto fungovalolen 1 deň.

Nastali rôzneproblémy, ale záver je asi taký, že sme zostali a snáď vydržíme až do konca kempu.Tu prichádza na scénu moja aktuálna pozícia inštruktora počítačov. Moja sestranemohla ďalej babysitovať Sheeru, takže sme hľadali zmenu.Z nezverejnených dôvodov predchádzajúceho inštruktora počítačov zhruba v tomistom čase „vyrazili“ (skutočne - do dvoch hodín „po“ ho odviezli  do hotela mimo kemp) a ja som dostal tento job. Moja sestra teraz pracujenamiesto mňa v kantýne.

Ako inštruktorpočítačov (ale, ako som už písal, niekedy všetci na mňa kašlú, nikto manepočúva a stávam sa len správcom učebne...), mám 4 dni v týždni 6hodín po 55 minút, v piatok 5 a sobota je voľná (aj) kvôli šabatu.Navyše, keď som v učebni (10 starších počítačov s hnusnými CRTmonitormi), nechávam (symbolicky) dvere otvorené, takže sem chodia kemperi aj staff a užívajú si voľnýčas (na Facebooku samozrejme). Táto práca je taká celkom neočakávaná a až tak ma to nebaví – ide totižo to, že „oni“ (rodičia) za to platia a „my“ (kemp) im máme slúžiť, tak aby boli „oni“ (deti)spokojné. Takže po počiatočnom nadšení som si povedal, prečo ich do niečohonútiť, keď oni sú aj tak najspokojnejší na Facebooku?

Práca v kantýnesa skladá z troch častí – ranného pripravovania balíčkov, prípadnedopĺňania tovaru, poobedného predaja väčšinou pre juniorov a večerného preseniorov a staff. Výhoda aj nevýhoda spočíva v tom, že to je rozkúskovanéa niekedy flexibilné (aj keď vlastne v tom pozitívnom zmysle - keď sú zákazníci - deti, na výlete, jednoducho sa zatvorí). Inak sortiment sa skladá z nápojov (napr. plechovky koly,fanty, či sprite za dolár), čokolád a iných sladkostí (tiež za dolár,okrem takých gumových farebných cukríkov za „čtvrťák“) a nanukov (väčšinoupo USD 2.50). Zmrzlina v našom slova zmysle je „čapovaná“, vždy len jeden druh a nie je nejako extraobľúbená. OK, končíms rozplývaním sa nad kantýnou – už len jedna dôležitá vec – tí, čo pracujú v kantýne,majú čo-im-hrdlo-ráči zadarmo...

Všeličo sa dá spomenúť,podnetov je neúrekom, ale snáď to preberieme niekedy osobne. V každom prípade,aká je „Amerika“ (zatiaľ) neviem, pretože sme takmer stále uzavretí vo veľmišpecifickom prostredí. Navyše aj samotný štát New York je údajne úplne iný akozvyšok USA.

Pre nás sa po 2týždňoch z noviniek stala rutina. Niektoré veci ma už neprekvapujú, aj keďim stále nerozumiem. Už dlho mám napísané poznámky na ďalší blog a ak chceteprečítajte si aj tie predchádzajúce.

Záver? Napriektomu, že sa mi tu veľa vecí nepáči, je pravdou, že je to nová a v niečomneopakovateľná skúsenosť. Nie som si celkom istý, či môžem niečo podobné 100%-tne odporučiť, ale možno si len niekedytreba povedať: PREČO NIE?

Matej Sýkora

Matej Sýkora

Bloger 
  • Počet článkov:  160
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu