9 z 10 študentov pociťuje v určitej miere predsudky...

Autor: Matej Sýkora | 3.1.2008 o 13:14 | Karma článku: 2,85 | Prečítané:  1243x

Vyjadrite prosím úprimne, do akej miery cítite predsudky voči uvedeným skupinám obyvateľstva. Prieskum v rámci projektu Skúsme žiť „inak“ (možnosti pre lepší svet) v rámci kampane Každý iný - všetci rovní na vzorke 120 študentov kvinty - oktávy resp. 2.A - 4.A Piaristického gymnázia F. Hanáka v Prievidzi.

Vyjadrite prosím úprimne, do akej miery cítite predsudky voči uvedeným skupinám obyvateľstva.
Zakrúžkujte jednu možnosť na škále od 1 po 5, pričom zakrúžkovanie 5 predstavuje veľmi silné predsudky a 1 žiadne predsudky. Celkový počet platných odpovedí: 121.

Doplňujúce otázky
Na doplňujúce otázky odpovedalo spolu 107 študentov, pričom počet platných odpovedí sa pri jednotlivých otázkach líši.

Slovné zhodnotenie
Prieskum bol anonymný a uskutočnil sa 20. a 21.12.2007 na vzorke všetkých prítomných študentov v uvedených triedach. K odpovednému hárku neboli doplnené ďalšie pokyny, cieľom bolo získať spontánne odpovede podľa uváženia každého jednotlivca.
Výsledky nás v dvoch veciach zásadne prekvapili - milo vďaka úprimným odpovediam žiakov a nemilo kvôli samotným výsledkom. V prvom rade – až 9 z 10 respondentov pociťuje v určitej miere predsudky voči odlišným skupinám obyvateľstva! V celom prieskume sa vyskytlo len 11 odpovedných hárkov, ktoré vyjadrovali, že študent nepociťuje voči uvedeným skupinám obyvateľstva predsudky.
V tabuľke sme vyznačili výsledky, ktoré považujeme za alarmujúce – až 71% respondentov pociťuje z dôvodu rasového alebo etnického predsudky (z toho 8% ich ohodnotilo stupňom 4). Prekvapila nás aj celková miera predsudkov z dôvodu vierovyznania a veku. Veľmi negatívne hodnotíme aj mieru predsudkov voči ľuďom so zdravotným postihnutím – viac ako tretina respondentov v rôznej miere pociťuje predsudky voči tejto skupine obyvateľstva. Najsilnejšie sú predsudky kvôli sexuálnej orientácii, tento výsledok je zrejme podmienený úrovňou informovania a vnímania v celej spoločnosti. Z dôvodu štátnej príslušnosti až 9% respondentov pociťuje silné až veľmi silné predsudky. Asi najviac nás prekvapila miera predsudkov z dôvodu nižšieho vzdelania – celková miera predsudkov sa blíži 50% pričom takmer 20% respondentov označila mieru predsudkov stupňom 3.
Odpovede v doplňujúcich otázkach tie môžeme rozdeliť do dvoch skupín. Kladne hodnotíme fakt, že až 79% respondentov rozmýšľalo niekedy o tejto problematike a 67% táto problematika zaujíma. Avšak až 54% si myslí, že existujú racionálne dôvody na predsudky (z toho 22% slovne uviedlo aspoň jeden dôvod). Nepríjemne nás prekvapil fakt, že 55% študentov sa cíti diskriminovaných a takmer rovnaký počet - 54% pozná niekoho, kto je diskriminovaný (zaujímavé je, že tieto odpovede sa prekrývali len v malej miere).
Slovne uvedené dôvody na predsudky: lenivosť, neprisbôsobivosť; výchova, minulosť a skutky dotyčného človeka; zlá osobná skúsenosť; niektoré skupiny si nevážia, keď sa im pomáha; strach; ak sa „tí iní“ ľudia správajú nevhodne; vplyvy rodičov a priateľov; vytlačenie pôvodnej kultúry (niektoré sa opakovali).
V odpovediach sa vyskytli aj dve definície predsudkov: „predsudky sú varovanie na základe skúseností.“ A po otázke „Racionálne dôvody? A to sú aké?“ odpoveď „Predsudok je prifarbená realita.“
Náš pocit z výsledkov tohto prieskumu celkovo hodnotíme ako negatívny – mieru predsudkov v spoločnosti (tým viac, že v tomto prieskume odpovedali mladí ľudia, študenti strednej školy) považujeme za alarmujúcu.

 

Každý iný - všetci rovní Tento projekt bol financovaný z dotácie Ministerstva školstva Slovenskej republiky. Projekt sponzorsky podporila aj počítačová firma ISSO.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Autorská strana Ondreja Podstupku

Vláda nezvláda slová a môže to stáť životy

Stručný návod na lepšie hospodárenie s dôverou.

Útočník v Nice zabil troch ľudí, viacerí sú zranení

Útočník zabíjal vo francúzskom meste Nice


Už ste čítali?